2006/09/20

JSF (part 1)

A napi adag mellett végre talán megint lesz egy kis időm tovább nézni a JSF-t, de előtte gyorsan leírom az eddigi tapasztalatokat:

A kontextus: azt mindenhol mondják, hogy a JSF szép fastruktúra, a web komponensek hasonlóan felépítenek egy fát, mint mondjuk a Swing-ben. Adatok beküldésekor, validálásakor, rendereléskor, minden node a saját részét csinálja meg. Ami nekem új volt, hogy a másik alapvető dolog, hogy vannak POJO bean-ek (xml-ben definiálva, hogy application, session vagy request scope-pal működnek.) Ezeknek a bean-eknek az egyes attributumait (de néha a függvényeit is) hozzá lehet rendelni a fa komponenseihez. (Tipikusan mondjuk formhoz). Ez az EL-hez hasonló szintakszissal megy, csak $ helyett #-el.

Pl. meg lehet csinálni, hogy egy form mögé rakok egy bean-t, és submit-kor az egész bean kitöltődik a request adatokkal. Rögtön tehetem session scope-ú bean-be is, és akkor már is elraktam a session-ba a bemeneti adatot (persze a validálás után).

Minták: A gond nálam ott bonyolódott el, hogy bármelyik form bármelyik eleméhez lehet bindelni. Ezzel nagyon szép kaotikus dolgokat lehet csinálni. Én pl. szívesen tanulmányoznék néhány mintát, hogy hogy lehet viszonylag normálisan összekötögetni a dolgokat, hogy valamiféle szétválasztása a rétegeknek megmaradjon.

IoC Ehhez kapcsolódik, hogy nekem, aki a Spring IoC konténerén szocializálódott, egy kicsit kaotikus volt. Egyrészt, hogy minden bean-t össze drótozunk minden formmal, másrészt, hogy a a beanek is egymással statikus gyártófüggvény szerű dologból lekérhetőek. Nem tudom miért nincs benne egy kicsit több IoC szellem. Talán meg kéne néznem a Spring integrációt is.

A doksi: az apit és a taglibrary doksit nézegettem, de néha elég nehéz volt kideríteni belőle dolgokat (pl. hogy működik a dataTable). Aztán most nézem a speckót, úgy tűnik az én hibám, mert teljesen más helyen kellett volna kereseni. Azért sokat segítene egy almanac szerű oldal.

ui: ja és semmi Creator csak Netbeans, ez nagyon fontos

Folyt köv.

Nincsenek megjegyzések: