2006/07/21

Liferay ismerkedés

Szóval keresek egy portálrendszert, ami: ingyenes, moduláris, könnyen bővíthető, viszonylag vállalható architektúrájú.

Ennek keretében nyomogattam egy kicsit a Liferay-t. Első tapasztalatok.

1. Nem tudom miért, de ezzel is az az érzésem, hogy fejlesztők azt mondják, hogy jó jó az OS, de a dokumentációt nem visszük túlzásba, hogy a supportba visszacsöpögjön valami. Mert vagy én vagyok nagyon hülye, vagy tényleg egy kicsit kevés a dokumentáció.

Senki nem szólt pl. hogy linux alatt léteznie kell egy /home/liferay-nek, ahová tudjon írni a portál, különben exception-ökkel elszáll.

(Külön izgalmas, hogy ha dokumentációt keresek az oldalon, akkor azzal kell szembesülnöm, hogy én nem felhasználó vagyok, hanem developer. A developer zone alatt vannak a doksik, és a developer doc tartalmaz egy sokkal részletesebb install leírást, mint az user guide.)

2. Ami izgalmas volt számomra, az a portlet alapú működés. Eddig is tudtam a portletekről, de még sose láttam a gyakorlatban, hogy hogy megy. A Liferay nagyon szép példa volt. Teljesen más gondolkodás mód mint amit megszoktam. A kis CMS-ek általában úgy működnek, hogy van egy url, és az alatt egy funkció (hírek, képgaléria, stb.). És ha nagyon kell, akkor blokkokat nyomhatok a fő tartalmak köré. (Szerencsés esetben megadhatom, hogy a blokkok mikor ne, illetve mikor látszódjanak).

Itt teljesen máshogy van. Van egy url, és az egy tiszta lap. Ebbe dobálhatom bele a portleteket (blokkokat). Mindegyik lapra külön beállíthatom, hány hasábos legyen, és hogy portleteket dobálok bele, vagy mondjuk IFRAME-es legyen.

A portleteket külön lehet konfigurálni, viszont ha egy oldal egyik portletjének egy aloldalára szeretnék menni, akkor az teljes képbe bejön, és eltűnik minden más az oldalról, pedig lehet, hogy néhány blokkot én továbbra is láttatni szeretnék.

3. A Liferay4.0-val szállított portletek szerintem elég halványak. Pl. az Image galery elég szánalmas. Ezért inkább egy jó keretrendszernek tűnik (legalábbis azt nem néztem) de a hozzáadott dolgok egy kicsit fapadosak, kevés dolgot lehet konfigurálni rajtuk.

4. Néhány megjegyzés még:

  • My places alá helyet új community felvételével lehet csinálni.
  • Ha utáljuk az alap demó adatbázist, akkor első körben a web.inf-ben kell a company_id-t megváltoztatni. (Gondolom az adatbázisban a sok szemét még megmarad, de legalább üresen lehet tesztelni.)
  • Az többnyelvű tartalmakat nem tudom elérni, mert amit a csilli villi lifecat tutorial mutat, az az üres adatbázisban nálam nem elérhető, és a doksi mélyen hallgat, hogy hogy kell bekapcsolni.
  • Azt hogy egy oldal hány oszlopos legye, az új portletet hozzáadó oldalsávban lehet beállítani.

7 megjegyzés:

Kocka írta...

"linux alatt léteznie kell egy /home/liferay-nek, ahová tudjon írni a portál"

Hmm, gyanus szituacio :-D

Névtelen írta...

Liferay... hm.

Négy hónapot bírtam vele... :)

Nagyon meggyőző rendszer, ugyanakkor lomha és összetett. A készítők nem tudják igazán, hogy mit is akartak faragni, mert egy többtelephelyes cég portálját vették alapul, így a felhasználók kezelése kellemesen összetett... ugyanakkor a portletek típusa egy sima webes portált vetít elő, és az újabb kiadások sem mutatnak mást.

A fórum rendszerük annyira bonyolult volt, hogy egy php-s fórumot használtak a 4.1.0 verzióig (holott ők a saját rendszerüket használták, mint portált, ami szinte egyedülálló dolog!). Most egyszerűsítettek a MessageBoard-on, így kezelhetőbb lett, de még mindig nagyon körülményes.

A indulás nincs túlságosan ledokumentálva, sokat kell szenvedni, mire az ember mindent összeállít, ami a futáshoz kell. Utána meg nem győz takarítani és törölgetni, mert a hibamentes futáshoz kell egy indító adatbázis, ami öntömjénező szöveggel és képpel van tele.

Portletet fejleszteni a LifeRay alá egy külön tudomány. Egy ideig kísérleteztem a dologgal, aztán feladtam... :)

A hozzá adott design-ek eléggé furák, a választék ugyan bőséges, de egyik design nevetségesebb a másiknál... külön design-t csinálni pedig szintén külön művészet... :(

Az egész nagyon angolos-amerikás, amiről leszoktatni kissé nehéz... tehát a neveket néhol a Locale-nek megfelelően, néhol amerikásan írja, a menedzsment felülete összetett és nehézkes, bár azok is portleteken alapulnak.

Hmm... mi kell még? Ja: örömmel szabadultam meg a LifeRay-től. :)

elek írta...

Ja, figyeltem a heroikus kűzdelmedet :-)

Az egészben az a szomorú, hogy ez még az a rendszer volt, ami használhatónak látszott (gondolom ezért kezdtél vele te is.), a gyakorlatban aztán mégse.

Vajon miért nincs Java alatt annyi CMS/portál, mint amennyi csőstűl van PHP alatt?

Névtelen írta...

Hát... igen, volt némi szop(töröl)(töröl)(töröl)(töröl) problémám a LifeRay-el.

Java CMS azért nincs igazán, amiért Java webtárhely sincs még igazán: erőforrásigényesebb, és igényesebb programozót is kíván. Ugyanakkor a nagyob projektek már Java (vagy .NET) alatt készülnek, a PHP-sek nagy örömére... :)

Én egy ideje egy OWR nevű CMS/webépítőn dolgozok egy cégnél, ezért is tudtam átállítani Java Fórum oldalt ilyen hamar... :)

A LifeRay-re visszatérve, nekem inkább egyfajta állatorvosi ló jut eszembe, amelynél minden lehetséges Java technológiát fel akarnak használni és fel is használnak. Ebből pedig egy túl nagy, túl lassú és kevéssé robosztus portált kapunk eredményül. Melyik PHP-s CMS üti meg a 100MBájtos méretet képek és adatok nélkül?

A többi Java portálrendszer is ilyen, ami nagyon gyanús, hogy csak a LifeRay használta a saját rendszerét a saját produktív weboldalán. A többiek másik - egyszerű Java-s wiki-t vagy PHP-s portált használtak, és ez riasztónak hat... nagyon riasztónak. A LifeRay kezdetben csak a fórumát tette PHP alá, ami szintén kételyeket adott, és végül megértettem, mert a fórumot meg kellett írnom portletként, hogy használható lehessen.

Névtelen írta...

Jah... elvileg készült egy Sun berkekből induló Java portál, amely szintén LifeRay alapúnak indulna, de ez már három-négy hónapja kikerült információ. Azóta nem tudom, hogy mi a helyzet, lehet, hogy ők is bajlódnak vele? :)

elek írta...

Az, hogy a javaportál oldalak is php motor alatt mennek, az tényleg gáz.

Sebaj, legalább van lehetőség kibontakozásra. Ha nagy leszek megírom a tökéletes Java CMS-t :-)

Most írták, hogy javagrund.hu és LifeRay, kiváncsi vagyok ők meddig bírják, hogy tetszik nekik. Az azért érdekes, hogy a Sun lobogója alatt és vasa felett nem Java Sun Portal Servert használnak. Sosem láttam még élőben (hmm asszem 2 vagy 4 giga memória kell hozzá), érdekelt volna, hogy az hogy működik a valóságban.

Névtelen írta...

Hát. Megkeresett Soós István, hogy akarok-e átvonulni arrafelé. Első körben nem akarunk, mert sok melónk van már a Fórumban.

Először saját portál rendszer akartak, aztán a Sun Portal-t, és végül a LifeRay-el szívtak, mert talán még ez a legjobb általános portál... :)

Majd kiderül, szerintem sokáig nem húzzák, aztán szívnak majd a migrációval...